Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

June 21, 2011

TaLaSeMiA

hey korang selamat tengahari:q::face75:ok harini nina nak share pasal talasemia.. korang tahu tak tu apa:120:act nina sangat konfius:face14:&& tak tahu talasemia tu apa.. so post kali ni nina nak ceritalah apa tu talasemia. if siapa yang dah tahu baguslah. ni untuk yang tak tahu && nak tahu macam nina ni lah..:face67:

talasemia adalah penyakit kecacatan darah. ia merupakan keadaan yang diwarisi, iaitu diwariskan dari keluarga kepada anak. kecacatan gen menyebabkan hemoglobin dalam sel darah merah menjadi tidak normal. mereka yang mempunyai penyakit ini tidak dapat menghasilkan hemoglobin yang mencukupi dalam darah mereka. mereka juga tidak mampu membekalkan seluruh sel tubuh mereka dengan bekalan oksigen yang mencukupi akaibat kekurangan hemoglobin dalam sel darah merah. dengan itu tubuh mereka menjadi lemah, gagal berkembang dnegan baik, dan mereka menjadi sakit teruk.

terdapat 2 jenis talasemia:
1talasemia minor: merujuk kepada mereka yang mempunyai kecacatan gen talasemia tetapi tidak menunjukkan tanda-tanda talasemia/pembawa
2talasemia major: merujuk kepada mereka yang mempunyai baka talasemia sepenuhnya dan menunjukkan tanda-tanda talasemia

pesakit talasemia akan berlaku sekiranya ibu dan bapa adalah pembawa keadaan berikut boleh berlaku:
125% kemungkinan anak mereka adalah pesakit talasemia
250% kemungkinan anak mereka adalah pembawa
325% kemungkinan anak mereka adalah normal
ok that's all:119:nina malas nak taip panjang. lagipun nina ada kelas lepas ni. takut tak sempat pula. kalau anda ingin mengetahui lebih lanjut bolehlah search dekat google ye.:face56:

No comments:

Post a Comment

Thank you for comment. Come again :)

WARNING!
AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998
Seseorang yang menggunakan applikasi dengan memulakan penghantaran apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan satu kesalahan dan boleh didenda tidak melebihi RM 50,000.00 @ dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun @ kedua-duanya.