Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

June 24, 2011

MitOs @ FAktA..

selamat tengahari korang.:86:wah tengahari jumaat yang indah hari ni. :26: cuaca pun baik.:25:tapi tak tahu pula karang kan..:face67:ok nina nak tanya korang suka coklat tak:120:nina pun samalah..:face9:mengapa ramai suka memakan coklat atau 'candies' yang lain:s:sudah tentulah mereka sukakan rasanya:q:terdapat banyak jenis perisa di pasaran sekarang. itu memudahkan orang ramai senang untuk memilih mengikut kesukaan mereka. kalau nina memilih coklat cadbury. my febret..:n:


perbezaan antara 'candies' & coklat ialah 'candies' dalam bentuk bar yang enak & mempunyai pelbagai ciri & perisa, coklat di dalam kotak dengan harga & inti yang berlainan & blok coklat, susu, separuh manis/tidak manis..:face44:penyelidikan dijalankan telah membuktikan khasiat & kebaikan koko dengan tahap kalorie yang dianggap normal untuk semua penduduk. coklat & koko menjadi kegemaran ramai orang di dunia ini. marilah kita lihat sejauh manakah kebenaran tersebut..:face75:
mitos: coklat yang mengandungi koko adalah makanan yang tidak berkhasiat..
fakta: satu bar 1.5 auns coklat susu menyumbang kandungan peratus berikut kepada nilai pemakanan harian yang disyorkan (USRDA): kalsium - 9%, riboflavin - 9%, protein - 6%, zat besi - 3%, vitamin A - 2.4%, thiamine - 2%. nilai khasiatnya akan bertambah jika kacang/mentega kacang dicampurkan. coklat sungguh berkhasiat..
mitos: coklat adalah sumber utama 'dietary sugar' untuk kanak-kanak..
fakta: kajian yang dijalankan di Michigan State University menunjukkan bahawa kurang MYTH daripada 3% daripada jumlah pengambilan gula oleh kanak-kanak diperolehi dari coklat dan lain-lain konfeksyen..
mitos: coklat mengandungi sodium yang tinggi..
fakta: satu bar 1.5 auns coklat yang tidak manis/separuh manis hanya mengandungi 1.5mg sodium & satu bar coklat susu - 40mg. cuba bandingkan dengan: 1 cawan susu - 122mg, 1 keping roti gandum - 132mg & 1 auns keju swiss yang mengandungi 440mg sodium..
mitos: coklat menyebabkan kerosakkan gigi
fakta: kajian telah mendapati bahawa satu daripada bahan yang terdapat dalam serbuk koko menghalang pembiakan bakteria yang akan membentuk plak gigi. oleh itu, coklat bukanlah penyebab jerawat. sebenarnya, faktor pemakanan tidak mempunyai kesan/bukan merupakan punca langsung terhadap jerawat tetapi ia adalah keadaan kulit yang disebabkan oleh aliran keluar minyak yang berlebihan..
mitos: kafein dalam coklat menyebabkan kanak-kanak terangsang & menyebabkan mereka terlalu aktif..
fakta: satu auns coklat adalah 5 mg. 1 cawan kopi mengandungi antara 93 - 153mg & bagi teh pula ia bergantung kepada berapa lama ia dibuat, mengandungi antara 28 - 44mg kafein secawan. ada juga minuman ringan yang mengandungi antara 32 - 65mg bagi satu tin seberat 12 auns. anda terpaksa memakan banyak bar coklat (lebih kurang 50 - 1.5 auns bar coklat) barulah anda boleh menyalahkan coklat kalau anda tidak nyenyak tidur..
mitos: memakan coklat & lain-lain konfeksyen adalah penyebab utama kegemukan kanak-kanak..
fakta: kajian menunjukkan kanak-kanak obes mengambil gula yang kurang tetapi lebih kepada lemak & protein..
ok that's all:119:mesti anda pernah dengar kan mitos-mitos ni. sekiranya pernah itu hanya mitos sahaja. tiada kajian fakta yeng menyatakan sume itu betul..:face12: coklat pun ada kebaikannya juga..

6 comments:

Thank you for comment. Come again :)

WARNING!
AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998
Seseorang yang menggunakan applikasi dengan memulakan penghantaran apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan satu kesalahan dan boleh didenda tidak melebihi RM 50,000.00 @ dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun @ kedua-duanya.