Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

May 17, 2011

Tips Memanfaatkan Cuti Sekolah

:86: sume. cuti sekolah adalah suatu yang pasti dinanti-nantikan terutamanya oleh para pelajar, juga termasuklah guru-guru. :face12: dapat bersama keluarga, kawan dan boleh bersuka ria dengan pelbagai aktiviti. walaubagaimanapun, jadikanlah cuti sekolah suatu yang berfaedah dengan aktiviti yang membawa manfaat terutamanya untuk para pelajar sudah tentunya bagi tujuan untuk meningkatkan prestasi pembelajaran pelajar sekalian. di sini ingin dikongsikan 3 perkara untuk dijadikan panduan di dalam menjalankan rutin harian semasa cuti sekolah oleh pelajar.

1. Jadual Rancangan Cuti
a. sediakan sehelai kertas kecil/nota untuk :47: perancangan harian. senaraikan apa yang ingin dilakukan secara harian.
contoh: 15/06/2010
- Kemas bilik
- :90:sains
- Gunting rambut
- :24: :95: tanya :90: math
- Tengok wayang dgn family

b. selepas itu, gredkan seperti (1)sangat penting, (2)penting, (3)Tidak penting. ingat :119: sekiranya sesuatu itu sangat penting perlulah disegerakan melakukan kerja itu dan tidak bertangguh. :face40:
contoh: 15/06/2010
- Kemas bilik (2)
- :90: sains (1)
- Gunting rambut (2)
- :24: :95: tanya :90: math (2)
- Tengok wayang dgn family (3)

c. tandakan & tick pada aktiviti yang sudah dilakukan (untuk aktiviti yang adik tidak dapat lakukan, buatlah perkara itu pada keesokan harinya).

2. Tele Vision (TV) atau Vision Tele (VT)
apabila cuti sekolah bermula, sudah teNtu banyak rancangan-rancangan menarik di adakan dalam television. tidak kurang juga rangkaian-rangkaian seperti ASTRO, TV3 & RTM dan pelbagai lagi memberi hiburan yang istimewa sepanjang cuti sekolah ini. jadi kita perlu tahu membezakan TeleVision (TV) dengan VisionTele (VT) semasa cuti sekolah. sekiranya sekadar untuk menghilangkan bosan dan megambil masa yang sedikit sahaja menonton TV sudah pasti kita akan jadikan TV itu bukan Visi kita semasa cuti sekolah. tetapi sekiranya pagi-petang-malam hanya duduk mengadap TV saja dan tidak melakukan perkara yang
berfaedah dan manfaat, maka jadikan television itu sebagai Visi semasa cuti sekolah (Vision tele). elakkan perkara ini daripada berlaku.

3. Motivasi luaran dan program motivasi
semasa cuti sekolah bermula tentu banyak program-program motivasi yang akan di anjurkan untuk mengisi masa harian pelajar-pelajar. bagi yang mempunyai ibu-bapa yang berkemampuan, mintalah dengan mereka untuk menyertai mana-mana kursus/seminar/program motivasi bagi meningkatkan lagi daya motivasi luaran semasa cuti sekolah. bagi yang tidak berkemampuan untuk hadiri kursus/seminar/program sebegini, jangan merasakan diri anda tidak bermotivasi kerana anda mampu mendapat motivasi luaran ini sekirannya adik-adik berkawan dengan orang yang bermotivasi dan inginkan motivasi.

Akhir kata.. yang penting anda perlu YAKIN merancang cuti sekolah yang bermanfaat.
Selamat bermanfaatkan cuti sekolah anda :r:

mood: kalau nina lah menghadap lappy je cuti :x: :face54:

4 comments:

Thank you for comment. Come again :)

WARNING!
AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998
Seseorang yang menggunakan applikasi dengan memulakan penghantaran apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan satu kesalahan dan boleh didenda tidak melebihi RM 50,000.00 @ dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun @ kedua-duanya.